HERKEN JE DIT?
- Letters husselen
- Je leest iets anders dan er staat
- Kleine woordjes overslaan
- Spellingregels blijven gewoon niet hangen
- Moeite met automatiseren
- Moeite met klokkijken
- Verhaalsommen blijven lastig
- Wegdromen
- Vaak je werk niet af
- Een heerlijke fantasie
- Je bent thuis heel anders dan in de klas
- Je speelt graag buiten of met dieren
Als jij een paar keer 'ja' hebt geantwoord, dan denk jij misschien liever in beelden dan in woorden. Een grote groep mensen is namelijk beelddenker. Sterker nog; we worden zelfs allemaal als beelddenker geboren! Wie zó goed is in plaatjesdenken, léért ook het beste op deze manier. Daarom is er de training 'Ik leer anders'. Hiermee leer jij hoe je woordjes, sommen en andere informatie het beste kunt onthouden. Een écht TOP-gevoel als dat ineens lukt!!! |
4 à 5 Sessies |
In 4 à 5 individuele sessies leer je de techniek van 'Ik leer anders' toe te passen. Hierin komt (indien van toepassing) aan de orde:
Is vooral rekenen een struikelblok voor jou en mis je een stevig fundament voor het rekenen tot 20 en tot 100? Dan zou Jamara rekenen iets voor jou kunnen zijn. Kijk dan op mijn pagina rekenen. Er is ook een werkboek te bestellen waarin je het geleerde thuis steeds weer terug kunt vinden mocht dat nodig zijn. Wil je meer informatie? Stuur een mail of bel naar Kids on Top! Kindercoach. |
Tips voor beelddenkers
VISUEEL LEREN = LEREN MET JE OGEN
Naast de typische beelddenker zijn er ook kinderen die 'gewoon' een visuele leerstrategie hebben. Dat betekent dat je de leerstof onthoudt en gebruikt als je er een duidelijk plaatje bij hebt gekregen. Dat is vooral belangrijk voor de basisstof. Zoals bijvoorbeeld het alfabet. Kinderen die met hun ogen leren, kunnen het alfabet als plaatje in hun hoofd zetten, onthouden en gebruiken. Krijgen ze geen duidelijk plaatje, dan zwerft de informatie ergens in hun hoofd rond en is het nog maar de vraag of je het kunt herinneren op het moment dat je het nodig hebt! Zie je de rode letters? Draai jij ze ook wel eens om? Dat gebeurt helemaal vanzelf omdat jouw hoofd een plaatje van alle kanten kan bekijken. Om het alfabet goed te onthouden, zorg je dat alle letters in dezelfde kleur in je hoofd worden opgeslagen, dan zul je zien dat ze veel minder vaak zullen draaien! Dit plaatje komt uit de methode Ik leer anders.
Gebruik een honderdveld voor rekenen. Zo zie je de getallen tot 100 in één oogopslag. Je ziet alle tientallen in één kolom en je ziet bijvoorbeeld dat plus tien betekent: één rij naar beneden en de eenheden blijven gelijk. Op school leer je vaak eerst werken met een getallenlijn. Een honderdveld en een getallenlijn hebben beide voordelen en beperkingen. Kijk wat voor jou het beste werkt!
DUS VOORAL VEEL PLAATJES GEBRUIKEN?
Nee! Of ja, alléén als het iets verduidelijkt of makkelijker maakt om te onthouden. Dat antwoord had je misschien niet verwacht, dus ik zal het even uitleggen. Beelddenkers kunnen enorm goed associëren. Dat betekent dat je allerlei woorden maar ook beelden als een malle met elkaar kunt verbinden. Stel bijvoorbeeld je ziet een plaatje van een fiets, dan komen er onmiddellijk tientallen beelden en woorden in je hoofd: jouw eigen fiets, die je kreeg voor je 9e verjaardag, wie jarig is trakteert, vandaag trakteert je vriendje, hij kan overigens heel goed voetballen, jouw favoriete club is Feyenoord (of Ajax, of PSV, of.... ;-) ) Je maakt als het ware je eigen film in je hoofd. En die gaat ineens over voetbal en al lang niet meer over die fiets van het plaatje. Dat associëren is jouw talent en maakt jou creatief. Het kan zoals je ziet ook afleiden van het onderwerp. Sóms is die afleiding juist precies wat je nodig hebt; even lekker wegdromen en een pauze nemen van de drukte om je heen of de les in de klas. Dat klinkt gek hè? Maar je kunt nou eenmaal niet áltijd geconcentreerd zijn. Wil je leren hoe jij jouw talent in kunt zetten bij het leren? Lees dan vooral verder en praat er eens over met je leerkracht.
Nee! Of ja, alléén als het iets verduidelijkt of makkelijker maakt om te onthouden. Dat antwoord had je misschien niet verwacht, dus ik zal het even uitleggen. Beelddenkers kunnen enorm goed associëren. Dat betekent dat je allerlei woorden maar ook beelden als een malle met elkaar kunt verbinden. Stel bijvoorbeeld je ziet een plaatje van een fiets, dan komen er onmiddellijk tientallen beelden en woorden in je hoofd: jouw eigen fiets, die je kreeg voor je 9e verjaardag, wie jarig is trakteert, vandaag trakteert je vriendje, hij kan overigens heel goed voetballen, jouw favoriete club is Feyenoord (of Ajax, of PSV, of.... ;-) ) Je maakt als het ware je eigen film in je hoofd. En die gaat ineens over voetbal en al lang niet meer over die fiets van het plaatje. Dat associëren is jouw talent en maakt jou creatief. Het kan zoals je ziet ook afleiden van het onderwerp. Sóms is die afleiding juist precies wat je nodig hebt; even lekker wegdromen en een pauze nemen van de drukte om je heen of de les in de klas. Dat klinkt gek hè? Maar je kunt nou eenmaal niet áltijd geconcentreerd zijn. Wil je leren hoe jij jouw talent in kunt zetten bij het leren? Lees dan vooral verder en praat er eens over met je leerkracht.