Kids on Top! Kindercoach Mandy Nijskens in Apeldoorn
Kids on Top! Kindercoach
  • Welkom
  • Kindercoaching
  • Reflexintegratie
  • Leerbegeleiding
    • Leren studeren; Ik leer leren
    • Bijles
    • Spelling
    • Rekenen
  • Hoogsensitiviteit
  • Beelddenken: Ik leer anders
  • Werkwijze
  • Over Mandy Nijskens
  • Contact
  • Video's met tips
  • Tarieven
  • Blog
  • Reacties van kinderen en ouders
Foto


​Beelddenken: Ik leer anders


HERKEN JE DIT?

Foto
  • Letters husselen
  • Je leest iets anders dan er staat
  • Kleine woordjes overslaan
  • Spellingregels blijven gewoon niet hangen
  • Moeite met automatiseren
  • Moeite met klokkijken 
  • Verhaalsommen blijven lastig
  • Wegdromen
  • Vaak je werk niet af
  • Een heerlijke fantasie
  • Je bent thuis heel anders dan in de klas
  • Je speelt graag buiten of met dieren

Foto
​​
Als jij een paar keer 'ja' hebt geantwoord, dan denk jij misschien liever in beelden dan in woorden. Een grote groep mensen is namelijk beelddenker. Sterker nog; we worden zelfs allemaal als beelddenker geboren! Wie zó goed is in plaatjesdenken, léért ook het beste op deze manier. Daarom is er de training 'Ik leer anders'. Hiermee leer jij hoe je woordjes, sommen en andere informatie het beste kunt onthouden. Een écht TOP-gevoel als dat ineens lukt!!!

Foto

4 à 5 Sessies

In 4 à 5  individuele sessies leer je de techniek van 'Ik leer anders' toe te passen. Hierin komt (indien van toepassing) aan de orde:
  • testen of je beelddenker bent en jouw leerstrategie bepalen
  • basisinformatie op de juiste wijze ordenen
  • alfabet en woorden
  • cijferveld, rekenen, tafels, breuken
  • klokkijken
  • tips voor andere vakken, spreekbeurten en werkstukken

Is vooral rekenen een struikelblok voor jou en mis je een stevig fundament voor het rekenen tot 20 en tot 100? Dan zou Jamara rekenen iets voor jou kunnen zijn. Kijk dan op mijn pagina rekenen.

Er is ook een werkboek te bestellen waarin je het geleerde thuis steeds weer terug kunt vinden mocht dat nodig zijn. 

Wil je meer informatie? Stuur een mail of bel naar Kids on Top! Kindercoach. 

Tips voor beelddenkers

Foto

​​Visueel leren=leren met je ogen

Naast de typische beelddenker zijn er ook kinderen die 'gewoon' een visuele leerstrategie hebben. Dat betekent dat je de leerstof onthoudt en gebruikt als je er een duidelijk plaatje bij hebt gekregen. Dat is vooral belangrijk voor de basisstof. Zoals bijvoorbeeld het alfabet. Kinderen die met hun ogen leren, kunnen het alfabet als plaatje in hun hoofd zetten, onthouden en gebruiken. Krijgen ze geen duidelijk plaatje, dan zwerft de informatie ergens in hun hoofd rond en is het nog maar de vraag of je het kunt herinneren op het moment dat je het nodig hebt! Zie je de rode letters? Draai jij ze ook wel eens om? Dat gebeurt helemaal vanzelf omdat jouw hoofd een plaatje van alle kanten kan bekijken. Om het alfabet goed te onthouden, zorg je dat alle letters in dezelfde kleur in je hoofd worden opgeslagen, dan zul je zien dat ze veel minder vaak zullen draaien! Dit plaatje komt uit de methode 
Ik leer anders.

Foto
Gebruik een honderdveld voor rekenen. Zo zie je de getallen tot 100 in één oogopslag. Je ziet alle tientallen in één kolom en je ziet bijvoorbeeld dat plus tien betekent: één rij naar beneden en de eenheden blijven gelijk. Op school leer je vaak eerst werken met een getallenlijn. Een honderdveld en een getallenlijn hebben beide voordelen en beperkingen. Kijk wat voor jou het beste werkt!


Dus vooral veel plaatjes gebruiken?

Nee! Of ja, alléén als het iets verduidelijkt of makkelijker maakt om te onthouden. Dat antwoord had je misschien niet verwacht, dus ik zal het even uitleggen. Beelddenkers kunnen enorm goed associëren. Dat betekent dat je allerlei woorden maar ook beelden als een malle met elkaar kunt verbinden. Stel bijvoorbeeld je ziet een plaatje van een fiets, dan komen er onmiddellijk tientallen beelden en woorden in je hoofd: jouw eigen fiets, die je kreeg voor je 9e verjaardag, wie jarig is trakteert, vandaag trakteert je vriendje, hij kan overigens heel goed voetballen, jouw favoriete club is Feyenoord (of Ajax, of PSV, of.... ;-) ) Je maakt als het ware je eigen film in je hoofd. En die gaat ineens over voetbal en al lang niet meer over die fiets van het plaatje. Dat associëren is jouw talent en maakt jou creatief. Het kan zoals je ziet ook afleiden van het onderwerp. Sóms is die afleiding juist precies wat je nodig hebt; even lekker wegdromen en een pauze nemen van de drukte om je heen of de les in de klas. Dat klinkt gek hè? Maar je kunt nou eenmaal niet áltijd geconcentreerd zijn.  Wil je leren hoe jij jouw talent in kunt zetten bij het leren?  Lees dan vooral verder en praat er eens over met
je leerkracht.

Kapstokleren
Bij alles wat we leren, gaan we op zoek naar een plek om dit logisch op te kunnen slaan. Je zoekt dan eigenlijk in je hoofd naar een 'kapstok' om dat wat je hebt geleerd netjes op te hangen en later weer terug te vinden. Maar wat is als die kapstok er niet is? Dan kunnen er twee dingen gebeuren:

​1. Je maakt razendsnel je eigen kapstok
2. De informatie gaat je ene oor in en het andere oor weer uit.  


Als het tweede gebeurt, heb je dus niets onthouden van wat er in de klas is gezegd of gedaan. Als het eerste gebeurt, is het nog maar de vraag of jouw kapstok klopt. Stel je eens voor je leert in groep 5 iets over de provincie Gelderland. Het is belangrijk dat je dan een kaart ziet van Nederland en weet dat er wel 12 provincies zijn en dat je nu iets gaat leren over die ene provincie; Gelderland. En dat die provincie weer streken, steden, dorpen, straten en huizen heeft. Als jouw leerkracht dit in het kort laat zien en bespreekt, weet jij precies wat je in je hoofd moet doen en waar je de informatie over Gelderland op kunt slaan. Je maakt een kapstok, kast (of iets anders dat jij goed kunt onthouden) met 12 haakjes of laatjes (of... vul maar aan....... ) en gaat er vandaag 1 van gebruiken. Gebeurt dit niet en maak jij razendsnel een eigen kapstok over Gelderland, dan kan het gebeuren dat jij in de war raakt op het moment dat er over andere provincies wordt gesproken, want daar was immers geen haakje of laatje voor gemaakt. Sommige kinderen weten die kapstok snel aan te passen maar vooral beelddenkers kunnen in paniek raken, bozig worden of denken dat ze niet slim genoeg zijn; Wat? Er zijn nog meer provincies? Maar, hoeveel dan? En, ik dacht dat ik het begreep maar nu is het weer anders? Op dat moment komt de informatie in de klas weer niet binnen en onthoud je niets van wat je leerkracht zegt. Dat ligt zeker niet aan jou! Het goede nieuws: je kunt wel leren hoe je hiermee om kunt gaan! Wil je hier graag hulp bij; stuur mij een berichtje.
Bel of mail direct!
Plan je (bel)afspraak

Voor je leerkracht

Hoe praat je met je leerkracht over beelddenken? Met deze lijst kan jouw meester of juf kinderen met een visuele leerstijl (leren met je ogen) beter herkennen. Klik op het plaatje om te downloaden. Je vindt deze lijst en nog meer informatie op de site van Ik leer anders

​
Beeld en Brein

​
Op de website van Beeld en Brein heeft Anneke Bezem veel tips en informatie verzameld over beelddenken. Echt de moeite waard om door te nemen en te bespreken met jouw leerkracht!

Ik leer in beelden

Op de website van Ik leer in beelden heeft Monique Huizen een schat aan informatie, handige tips en materiaal verzameld rondom beelddenken. Handig voor iedereen die graag tips heeft voor het leren en ook het plannen van bijvoorbeeld je huiswerk!

Beeldenderwijs

In de webshop van Beeldenderwijs vind je allerlei materialen die jou kunnen helpen bij het leren.

Stichting beelddenken
​
Op de site van Stichting Beelddenken vind je informatie over beelddenken, de historie en grondleggers van dit gedachtegoed.  

Wil jij op de hoogte blijven? Like mijn pagina op Facebook. Wil je weten hoe jij je hoofd kunt opruimen en inrichten zodat het leren op school beter lukt? Stuur mij een berichtje 
Maak een gratis website met Weebly