REFLEXINTEGRATIE WERKT ONDER ANDERE BIJ:
|
|
WAT IS REFLEXINTEGRATIE
Als je moeite hebt met leren of opletten in de klas, last hebt van angsten, een onveilig gevoel, snel schrikken of boos worden, dan hangt dat nauw samen met de verbindingen in je centrale zenuwstelsel; je hersenen, ruggenmerg en zenuwen dus. Om je ontwikkeling zo optimaal mogelijk te laten verlopen, wordt er in de babytijd, zelfs al in de buik bij je moeder, hard gewerkt aan de aanleg van goede verbindingen in de hersenen. De hersenstam stuurt hiervoor signalen die de baby laten bewegen. Dat zijn reflexmatige bewegingen die elkaar in een logisch patroon opvolgen. Door deze reflexen worden er steeds meer verbindingen tussen alle hersencellen aangelegd. Die verbindingen vormen een soort van paadjes in je brein. Een stevig netwerk van verbindingen helpt om goed te kunnen functioneren. Door oorzaken tijdens de zwangerschap en de bevalling, de ontwikkeling daarna of bijvoorbeeld een trauma, kan het gebeuren dat sommige reflexen niet goed ontwikkelen. Via lichamelijke oefeningen kunnen we ook na de babytijd en zelfs als volwassene deze reflexen nabootsen en zo die verbindingen alsnog of opnieuw beïnvloeden. Dat proces noemen we reflexintegratie.
HOE DOEN WE DATActieve reflexen kunnen storend werken op de ontwikkeling. Reflexintegratie houdt in dat je oefeningen doet, om actieve en storende reflexen te integreren, zodat er weer een volgende stap in de ontwikkeling wordt genomen. In de praktijk doen we de oefeningen op een massagetafel, gewoon met kleding aan. Thuis oefenen kan op de grond, op de bank of op bed. Reflexintegratie is redelijk nieuw in Nederland. De techniek bestaat al wel langer en het is mooi om te zien dat ook in ons land steeds meer mensen profiteren van deze geweldige behandelmethode.
|
WAT ZIJN REFLEXEN
Een reflex is een beweging die je maakt zonder er bij na te denken. De beweging gaat dus helemaal vanzelf. Als je bijvoorbeeld dreigt te vallen, zullen je armen zich strekken zodat je handen de val op kunnen vangen en je gezicht de grond niet raakt. Er zijn primaire reflexen, die de eerste ontwikkelingsfasen van een baby dienen en daarna geïntegreerd en dus niet meer actief zijn, en lifelong reflexen, die ons hele leven helpen om in balans te blijven. Die reflexen ontwikkelen zich al in het brein van de baby zodra deze begint te groeien in de buik van de moeder. Door de bewegingen die de baby maakt, worden er zoals gezegd nieuwe belangrijke verbindingen in de hersenen aangelegd. De reflexen zorgen ervoor dat de baby later bijvoorbeeld gemakkelijk door het geboortekanaal gaat, direct wil drinken en zich uit bescherming met zijn handjes vastgrijpt aan zijn moeder. Na de geboorte stimuleren de primaire reflexen de baby om zijn zintuigen te gebruiken en nieuwsgierig te zijn naar de wereld om hem heen. In iedere leeftijdsfase van een baby zijn er reflexen actief. Bijvoorbeeld om te stimuleren tot zitten, kruipen en lopen. Elk reflex heeft een eigen patroon en brengt ook weer een nieuwe reflex op gang. Als de baby alle bewegingen die bij deze patronen horen voldoende kan oefenen, dan ontwikkelen en integreren de reflexen en verdwijnen ze normaal gesproken naar de achtergrond.
ACTIEVE EN NIET GEÏNTEGREERDE REFLEXEN
Het kan zijn dat reflexen niet goed ontwikkelen en integreren. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Zo kunnen een moeilijke zwangerschap of bevalling, stress of andere omstandigheden ervoor zorgen dat reflexen die eigenlijk niet meer nodig zijn, toch actief blijven in het brein en daarmee ook in je lijf. Ook door een nare ervaring of een ongeluk kunnen reflexen opnieuw actief worden en niet weer terug naar de achtergrond verdwijnen. Wie bijvoorbeeld iets traumatisch meemaakt of een lange periode van stress doormaakt, kan extra gevoelige zintuigen ontwikkelen, waardoor je snel schrikt of moeite hebt met concentratie, geluid, licht of aanraking. Andere ongeremde reflexen kunnen oorzaak zijn van het niet soepel kunnen bewegen, bedplassen, moeilijk je evenwicht kunnen houden of bijvoorbeeld moeilijk leren fietsen. Zonder dat je het weet, hebben deze actieve reflexen invloed op gedrag, het leren op school en bijvoorbeeld het gevoel van veiligheid. Een ongeremde reflex zit verdere ontwikkeling in de weg. Stil zitten, schrijven, rekenen, lezen, spelling, sporten, zwemles, vriendjes maken, angstig zijn; zomaar een rijtje met zaken waar je dan tegenaan kunt lopen en waar een onderliggende reflex dwars kan zitten.
HOE GAAT EEN TRAJECT IN Z'N WERK
We kijken samen waar je tegenaan loopt en testen of er inderdaad actieve of minder ontwikkelde reflexen aanwezig zijn die verband houden met je hulpvraag. Als dat zo is, doen we een oefening om de reflex te integreren. Soms voel je direct verschil en soms pas na enkele keren. Vaak voelt het meteen alsof je een stukje steviger staat, je meer ontspannen bent of makkelijker beweegt. Bij de reflexen horen ook oefeningen voor thuis. Het is dus belangrijk om te weten dat jullie thuis een tijd lang regelmatig gaan oefenen. Je krijgt een schema met de oefeningen die je gaat doen. Als je thuis goed oefent, zul je zien dat je inzet wordt beloond. Hoe vaak je in de praktijk komt om reflexen te integreren, hangt helemaal af van je persoonlijke wensen. Doorgaans zie ik kinderen één keer in de drie weken en oefenen ze in de tussentijd thuis. Bij de volgende sessie bespreken we hoe de afgelopen periode is gegaan en of de oefeningen hun werk doen. Elke volgende sessie zullen er oefeningen die goed gaan afvallen en nieuwe oefeningen bij komen. Het is niet altijd nodig om álle mogelijke reflexen te testen en oefenen. Vooral de oefeningen uit RMT pakken meerdere reflexen gelijktijdig aan. Trajecten variëren in duur van 3 maanden tot 1 jaar of langer. Dat is afhankelijk van je hulpvraag, het oefenen en het moment dat jullie zelf tevreden zijn met het resultaat.
METHODEN en MODULES
Op dit moment werk ik met 2 methoden voor reflexintegratie:
- MNRI: modules DPRI, Tactile Integration en PTSD Recovery.
- RMTi: level 1 en 2
MNRI (Masgutova Neurosensomotorische Reflexintegratie)
DPRI: Met deze module kan ik de reflexen testen die bij kinderen tot twee jaar geïntegreerd zouden moeten zijn. Vervolgens kan ik de bijbehorende oefeningen doen om de reflexen te integreren. Zoals gezegd hebben deze reflexen allemaal invloed op je hele ontwikkeling. Heb je niet gekropen, ben je later gaan lopen of juist
heel vroeg, heb je moeite met concentratie, schrik je snel enz., dan zijn er verschillende reflexen die hiermee verband houden en die meespelen in je ontwikkeling van nu.
Tactile Integration: Deze module biedt een aaneengesloten reeks van oefeningen die het meest te vergelijken zijn met een ontspannende massage. Door zachte, diepe druk te geven aan de huid, prikkelen we duizenden receptoren die ervoor zorgen dat onze hersenen het sein 'veilig' krijgen. Als je bijvoorbeeld overgevoelig bent voor douchen, haren kammen of bepaalde kleding, heb je hier na deze behandelingen minder last van. Ben je onder- of overprikkeld, heb je moeite om je eigen grenzen of de grenzen van anderen te respecteren, ben je verdrietig of angstig; ook dan kunnen deze oefeningen je heel goed helpen.
PTSD recovery: Stress zorgt ervoor dat ons brein steeds maar weer het sein 'opgepast, gevaar!' binnen krijgt. Heb je iets naars meegemaakt, ook al is het langer geleden, dan weet de hersenstam niet dat het gevaar voorbij is. Je blijft dan onnodig alert waardoor je moe en overprikkeld raakt. Door het werken met bepaalde reflexen, wordt het sein 'veilig' gegeven en kunnen je brein en lichaam eindelijk ontspannen. Zo komt er weer rust en balans in je hoofd en je lijf.
RMTi (Rythmic Movement Training international)
RMTi level 1 Focus, Organisatie en Begrip: Oefeningen uit deze module hebben een positief effect op de spierspanning en helpen bij het leren focussen en het ontwikkelen van vaardigheden op gebied van organiseren en begrijpen. Reflexen die aan bod komen zijn vaak actief bij kinderen met kenmerken van ADHD/ADD. Door eenvoudige maar doeltreffende oefeningen kunnen kinderen zich beter concentreren en kunnen hun impulsen beter controleren.
RMTi level 2 Emoties, Geheugen en Gedrag: Oefeningen uit deze module hebben wederom een positief effect op de spierspanning en helpen bij het omgaan met emoties en gedrag. De eenvoudige oefeningen zorgen ervoor dat het brein uit de modus van vechten, vluchten of bevriezen komt. Hierdoor krijgt het kind of de volwassene weer de regie over de eigen emoties terug.
EEN AANTAL REFLEXEN ALS VOORBEELD
Hieronder vind je een aantal reflexen die we met MNRI integreren. Primaire Reflexen waren nodig voor de ontwikkeling vanaf enkele weken na de conceptie tot een bepaald aantal maanden na de geboorte. Hierna zouden ze niet meer reflexmatig actief moeten zijn omdat zij dan de verdere ontwikkeling vertragen en storen. Een actieve of onderontwikkelde reflex kun je herkennen aan verschillende signalen. Zo'n rijtje is zeker niet volledig en bovendien staan reflexen allemaal met elkaar in verband. Heeft een kind dus moeite met het een, kan het hierdoor ook weer moeite ondervinden bij het ander.
ROBINSON HAND GRASP REFLEX
De baby grijpt je vinger stevig beet als je die in zijn handpalm legt. Signalen bij een actieve of niet ontwikkelde Hand Grasp:
|
BONDING REFLEX
Deze reflex zorgt voor een gevoel van geborgenheid en veiligheid. Doordat een baby na de geboorte veel nabijheid voelt, kan een goede gehechtheidsrelatie ontstaan. Ook draagt deze reflex onder andere bij aan de ontwikkeling van een positief zelfbeeld. Signalen bij een niet goed geïntegreerde Bonding:
|
ASYMMETRISCHE TONISCHE NEKREFLEX
De ene kant van het lichaam strekt en de andere ontspant als de baby zijn hoofdje draait. Deze reflex behoort tot de leerreflexen en is belangrijk voor de beweging bij een natuurlijke geboorte en stimuleert het gehoor, zicht, de concentratie, de oog-hand coördinatie, de aandacht en het geheugen. Signalen bij een actieve ATNR:
|
BABINSKI REFLEX
De voet reageert specifiek op een bepaalde aanraking. Signalen bij een actieve Babinski:
|
HANDSPULLING REFLEX
Als je de baby bij zijn handen en polsjes pakt, buigt het hoofdje en wil hij rechtop gaan zitten. Het maakt de baby nieuwsgierig en helpt bij de ontwikkeling van de motoriek en mogelijkheden van de armen en handen. Signalen bij een actieve Hands Pulling:
|
BABKIN PALMOMENTAL REFLEX
De baby opent zijn mond als zijn handje gestimuleerd wordt. Deze reflex is de basis voor het zuigen, bijten, kauwen, slikken en de oog-mond coördinatie. Tevens ontwikkelt de baby hiermee zijn spraak, expressie en communicatieve vaardigheden. Signalen bij een actieve Babkin:
|
LEG CROSS FLEXION EXTENSION REFLEX
Als de ene voet een prikkel krijgt, wordt het tegenovergestelde been opgetrokken en daarna weer gestrekt. Signalen bij een actieve Leg Cross Flexion Extension:
|
AUTOMATIC GAIT BY THOMAS
Direct na de geboorte wordt getest of de baby loopbewegingen maakt op een ondergrond als zijn hoofdje voorover buigt. Deze reflex zorgt ervoor dat we stevig leren voorwaarts, achterwaarts en zijwaarts te lopen en balans te houden. De reflex helpt ook ons visueel perspectief te ontwikkelen en bereidt ons brein voor op het leren. Signalen bij een onvoldoende ontwikkelde Automatic Gait:
|
MORO EMBRACE REFLEX
Deze schrikreflex zal een baby zijn ogen, armen en benen wijd doen openen om zichzelf daarna juist te klein maken, te huilen en getroost te willen worden. Deze reflex zorgt voor de eerste ademhaling na de geboorte, activeert het sympathisch zenuwstelsel en maakt alert op gevaar. Een cruciale reflex voor een mens om zich veilig te weten. Veel hooggevoelige mensen hebben daarom baat bij integratie van deze reflex. Signalen bij een actieve Moro:
|
BAUER CRAWLING REFLEX
Leg je hand onder het voetje van een pasgeborene in buikligging en de baby zal zich af willen zetten en dus spontaan kruipbewegingen maken. Deze reflex is actief tijdens een natuurlijke geboorte, activeert de hersenbalk en de lateralisatie en zo ook het samenwerken van de hersenhelften. Kruipen is een veelbetekenende fase in de ontwikkeling. Signalen van een onvoldoende geïntegreerde Bauer Crawling:
|