Kids on Top! Kindercoach Mandy Nijskens in Apeldoorn
Kids on Top! Kindercoach
  • Welkom
  • Kindercoaching
  • Reflexintegratie
  • Leerbegeleiding
    • Leren studeren; Ik leer leren
    • Bijles
    • Spelling
    • Rekenen
  • Hoogsensitiviteit
  • Beelddenken: Ik leer anders
  • Werkwijze
  • Over Mandy Nijskens
  • Contact
  • Video's met tips
  • Tarieven
  • Blog
  • Reacties van kinderen en ouders
Foto


​Reflexintegratie 


Foto

REFLEXINTEGRATIE WERKT ONDER ANDERE BIJ:

  • Weinig zelfvertrouwen
  • Gedragsproblemen in de klas of thuis
  • Niet stil kunnen zitten
  • Veel onrust ervaren
  • Veel boos of verdrietig zijn 
  • Een vol hoofd
  • Moeite met loslaten
  • Hechtingsproblematiek
  • Moeite met keuzes maken
  • Slaapproblemen
  • Overgevoeligheid voor prikkels
  • Trauma
  • Onveilig gevoel
  • Angsten
  • Zindelijkheidsproblemen 
  • Motorische problemen
  • Concentratieproblemen
  • Moeite om te leren zwemmen
  • Hyperactief gedrag
  • Lusteloosheid
  • Burn-out
  • Teenlopen
  • Hoofdpijn
  • Onleesbaar handschrift 
  • Leerproblemen
  • Depressieve gevoelens
  • ​Moeite met sociale vaardigheden
  • Niet tot bloei komen
  • Voor jezelf opkomen
  • Focus en controle

WAT IS REFLEXINTEGRATIE

Foto

​Als je moeite hebt met leren of opletten in de klas, last hebt van angsten, een onveilig gevoel, snel schrikt of ontploft of bijvoorbeeld weinig balans hebt, hangt dat nauw samen met de verbindingen in je centrale zenuwstelsel; je hersenen, ruggenmerg en zenuwen dus. Om je ontwikkeling zo optimaal mogelijk te laten verlopen, wordt er in de babytijd, zelfs al in de buik bij je moeder, hard gewerkt aan de aanleg van goede verbindingen in de hersenen. De hersenstam stuurt hiervoor signalen die de baby laten bewegen. Dat zijn reflexmatige bewegingen die elkaar in een logisch patroon opvolgen. Door deze reflexen worden er steeds meer verbindingen tussen alle hersencellen aangelegd. Die verbindinge vormen een soort van paadjes in je brein. Een stevig netwerk van verbindingen helpt om goed te kunnen functioneren. Door oorzaken tijdens de zwangerschap en de bevalling, de ontwikkeling daarna of bijvoorbeeld een trauma, kan het gebeuren dat sommige reflexen niet goed ontwikkelen. Via lichamelijke oefeningen kunnen we ook na de babytijd en zelfs als volwassene deze reflexen nabootsen en zo die verbindingen alsnog of opnieuw beïnvloeden. Dat proces noemen we reflexintegratie. 



Foto

HOE DOEN WE DAT

Actieve reflexen kunnen storend werken op de ontwikkeling. Reflexintegratie houdt in dat je oefeningen doet, om actieve en storende reflexen te integreren, zodat er weer een volgende stap in de ontwikkeling wordt genomen. In de praktijk doen we de oefeningen op een massagetafel, gewoon met kleding aan. Thuis oefenen kan  op de grond, op de bank of op bed. Reflexintegratie is redelijk nieuw in Nederland. De techniek bestaat al wel langer en het is mooi om te zien dat ook in ons land steeds meer mensen profiteren van deze geweldige behandelmethode. 

WAT ZIJN REFLEXEN

Een reflex is een beweging die je maakt zonder er bij na te denken. De beweging gaat dus helemaal vanzelf. Als je bijvoorbeeld dreigt te vallen, zullen je armen zich strekken zodat je handen de val op kunnen vangen en je gezicht de grond niet raakt. Er zijn primaire reflexen, die de eerste ontwikkelingsfasen van een baby dienen en daarna geïntegreerd en dus niet meer actief zijn, en lifelong reflexen, die ons hele leven helpen om in balans te blijven. Die reflexen ontwikkelen zich al in het brein van de baby zodra deze begint te groeien in de buik van de moeder. Door de bewegingen die de baby maakt, worden er zoals gezegd nieuwe belangrijke verbindingen in de hersenen aangelegd. De reflexen zorgen ervoor dat de baby later bijvoorbeeld gemakkelijk door het geboortekanaal gaat, direct wil drinken en zich uit bescherming met zijn handjes vastgrijpt aan zijn moeder. Na de geboorte stimuleren de primaire reflexen de baby om zijn zintuigen te gebruiken en nieuwsgierig te zijn naar de wereld om hem heen. In iedere leeftijdsfase van een baby zijn er reflexen actief. Bijvoorbeeld om te stimuleren tot zitten, kruipen en lopen. Elk reflex heeft een eigen patroon en brengt ook weer een nieuwe reflex op gang. Als de baby alle bewegingen die bij deze patronen horen voldoende kan oefenen, dan ontwikkelen en integreren de reflexen en verdwijnen ze normaal gesproken naar de achtergrond.

Foto

ACTIEVE EN NIET GEÏNTEGREERDE REFLEXEN

Het kan zijn dat reflexen niet goed ontwikkelen en integreren. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Zo kunnen een moeilijke zwangerschap of bevalling, stress of andere omstandigheden ervoor zorgen dat reflexen die eigenlijk niet meer nodig zijn, toch actief blijven in het brein en daarmee ook in je lijf. Ook door een nare ervaring of een ongeluk kunnen reflexen opnieuw actief worden en niet weer terug naar de achtergrond verdwijnen. Wie bijvoorbeeld iets traumatisch meemaakt of een lange periode van stress doormaakt, kan extra gevoelige zintuigen ontwikkelen, waardoor je snel schrikt of moeite hebt met concentratie, geluid, licht of aanraking. Andere ongeremde reflexen kunnen oorzaak zijn van het niet soepel kunnen bewegen, bedplassen, moeilijk je evenwicht kunnen houden of bijvoorbeeld moeilijk leren fietsen. Zonder dat je het weet, hebben deze actieve reflexen invloed op gedrag, het leren op school en bijvoorbeeld het gevoel van veiligheid. Een ongeremde reflex zit verdere ontwikkeling in de weg. Stil zitten, schrijven, rekenen, lezen, spelling, sporten, zwemles, vriendjes maken, angstig zijn; zomaar een rijtje met zaken waar je dan tegenaan kunt lopen en waar een onderliggende reflex dwars kan zitten.

HOE GAAT EEN TRAJECT IN Z'N WERK

​We kijken samen waar je tegenaan loopt en testen of er inderdaad actieve of minder ontwikkelde reflexen aanwezig zijn die verband houden met je hulpvraag. Als dat zo is, doen we een oefening om de reflex te integreren. Soms voel je direct verschil en soms pas na enkele keren. Vaak voelt het meteen alsof je een stukje steviger staat, je meer ontspannen bent of makkelijker beweegt. Bij de reflexen horen ook oefeningen voor thuis. Het is dus belangrijk om te weten dat jullie thuis een tijd lang regelmatig gaan oefenen. Je krijgt een schema met de oefeningen die je gaat doen. Als je thuis goed oefent, zul je zien dat je inzet wordt beloond. Hoe vaak je in de praktijk komt om reflexen te integreren, hangt helemaal af van je persoonlijke wensen. Doorgaans zie ik kinderen één keer in de drie weken en oefenen ze in de tussentijd thuis. Bij de volgende sessie bespreken we hoe de afgelopen periode is gegaan en of de oefeningen hun werk doen. Elke volgende sessie zullen er oefeningen die goed gaan afvallen en nieuwe oefeningen bij komen. Het is niet altijd nodig om álle mogelijke reflexen te testen en oefenen. Vooral de oefeningen uit RMT pakken meerdere reflexen gelijktijdig aan. Trajecten variëren in duur van 3 maanden tot 1 jaar of langer. Dat is afhankelijk van je hulpvraag, het oefenen en het moment dat jullie zelf tevreden zijn met het resultaat. 
De boze buien zijn zo goed als over; heerlijk!
Hij is aanhankelijker en daar geniet ik van.

METHODEN en MODULES


​Op dit moment werk ik met 2 methoden voor reflexintegratie:
  • MNRI: modules DPRI, Tactile Integration en PTSD Recovery.
  • RMTi: level 1 en 2
​
MNRI (Masgutova Neurosensomotorische Reflexintegratie)

DPRI:
 Met deze module kan ik de reflexen testen die bij kinderen tot twee jaar geïntegreerd zouden moeten zijn. Vervolgens kan ik de bijbehorende oefeningen doen om de reflexen te integreren. Zoals gezegd hebben deze reflexen allemaal invloed op je hele ontwikkeling. Heb je niet gekropen, ben je later gaan lopen of juist 
heel vroeg, heb je moeite met concentratie, schrik je snel enz., dan zijn er verschillende reflexen die hiermee verband houden en die meespelen in je ontwikkeling van nu. 

Tactile Integration: Deze module biedt een aaneengesloten reeks van oefeningen die het meest te vergelijken zijn met een ontspannende massage. Door zachte, diepe druk te geven aan de huid, prikkelen we duizenden receptoren die ervoor zorgen dat onze hersenen het sein 'veilig' krijgen. Als je bijvoorbeeld overgevoelig bent voor douchen, haren kammen of bepaalde kleding, heb je hier na deze behandelingen minder last van. Ben je onder- of overprikkeld, heb je moeite om je eigen grenzen of de grenzen van anderen te respecteren, ben je verdrietig of angstig; ook dan kunnen deze oefeningen je heel goed helpen. 

PTSD recovery: Stress zorgt ervoor dat ons brein steeds maar weer het sein 'opgepast, gevaar!' binnen krijgt. Heb je iets naars meegemaakt, ook al is het langer geleden, dan weet de hersenstam niet dat het gevaar voorbij is. Je blijft dan onnodig alert waardoor je moe en overprikkeld raakt. Door het werken met bepaalde reflexen, wordt het sein 'veilig' gegeven en kunnen je brein en lichaam eindelijk ontspannen.  Zo komt er weer rust en balans in je hoofd en je lijf.

​RMTi (Rythmic Movement Training international)
​
RMTi level 1 Focus, Organisatie en Begrip: Oefeningen uit deze module hebben een positief effect op de spierspanning en helpen bij het leren focussen en het ontwikkelen van vaardigheden op gebied van organiseren en begrijpen. Reflexen die aan bod komen zijn vaak actief bij kinderen met kenmerken van ADHD/ADD. Door eenvoudige maar doeltreffende oefeningen neemt de hyperactiviteit af en kunnen kinderen zich beter concentreren en instructies opvolgen. 

RMTi level 2 Emoties, Geheugen en Gedrag: Oefeningen uit deze module hebben wederom een positief effect op de spierspanning en helpen bij het omgaan met emoties en gedrag. De eenvoudige oefeningen zorgen ervoor dat het brein uit de modus van vechten, vluchten of bevriezen komt. Hierdoor krijgt het kind of de volwassene weer de regie over de eigen emoties terug. 
Contact
Plan je (bel)afspraak

EEN AANTAL REFLEXEN ALS VOORBEELD

Hieronder vind je een aantal reflexen die we met MNRI integreren.  Primaire Reflexen waren nodig voor de ontwikkeling vanaf enkele weken na de conceptie tot een bepaald aantal maanden na de geboorte. Hierna zouden ze niet meer reflexmatig actief moeten zijn omdat zij dan de verdere ontwikkeling vertragen en storen. Een actieve of onderontwikkelde reflex kun je herkennen aan verschillende signalen. Zo'n rijtje is zeker niet volledig en bovendien staan reflexen allemaal met elkaar in verband. Heeft een kind dus moeite met het een, kan het hierdoor ook weer moeite ondervinden bij het ander. 
Picture
ROBINSON HAND GRASP REFLEX

De baby grijpt je vinger stevig beet als je die in zijn handpalm legt. Signalen bij een actieve of niet ontwikkelde Hand Grasp:
  • Slordig handschrift door te veel of te weinig druk op de pen.
  • Slechte pengreep en vermoeide vingers
  • Kind gebruikt de hele arm vanuit de schouder of vanuit de elleboog bij het kleuren of schrijven
  • Aversie tegen schrijven of andere fijnmotorische activiteiten.
  • Negatief effect op spraak en communicatieve vaardigheden omdat deze reflex in verband staat met  de Babkin Palmomental Reflex
Foto
BONDING REFLEX

Deze reflex zorgt voor een gevoel van geborgenheid en veiligheid. Doordat een baby na de geboorte veel nabijheid voelt, kan een goede gehechtheidsrelatie ontstaan. Ook draagt deze reflex onder andere bij aan de ontwikkeling van een positief zelfbeeld. Signalen bij een niet goed geïntegreerde Bonding:
  • Afhankelijkheid in relaties
  • Laag zelfbeeld
  • Gebrek aan emotionele stabiliteit
  • Ervaren van stress en spanning in het lijf
  • Snel uit zijn doen zijn en huilen
  • Overgevoelige zintuigen
  • Gevoelig voor afwijzing
Picture
ASYMMETRISCHE TONISCHE NEKREFLEX

De ene kant van het lichaam strekt en de andere ontspant als de baby zijn hoofdje draait. Deze reflex behoort tot de leerreflexen en is belangrijk voor de beweging bij een natuurlijke geboorte en stimuleert het gehoor, zicht, de concentratie, de oog-hand coördinatie, de aandacht en het geheugen. Signalen bij een actieve ATNR:
  • ​Hersenhelften lijken niet goed samen te werken wat zich onder andere uit in het lezen of rekenen dat moeilijk op gang komt. Vaak verdenking van dyslexie. 
  • Richtingsmoeilijkheden bij het lezen, rekenen en spreken
  • Moeite om links en rechts uit elkaar te houden
  • Moeite met concentratie, focussen, geheugen en denken
  • Geen duidelijke voorkeurshand of juist zeer eenzijdig gebruik van een zijde van het lichaam
  • Moeite bij de oog-hand coördinatie en hierdoor problemen bij het (netjes) schrijven
  • Ogen hebben moeite met het wisselen tussen focus van dichtbij en bijvoorbeeld kijken naar het bord in de klas
Picture
BABINSKI REFLEX

De voet reageert specifiek op een bepaalde aanraking. Signalen bij een actieve Babinski:
  • ​Gebrek aan stabiliteit en niet goed kunnen gronden
  • Moeite met evenwicht houden
  • Moeite om twee zijden van het lichaam symmetrisch, tegelijkertijd en op een soepele gecoördineerde manier te gebruiken
  • Moeite met coördinatie bij grove en fijne motoriek
  • Taalachterstand
  • Verlegenheid of gebrek aan zelfvertrouwen
Picture
HANDSPULLING REFLEX

​
​Als je de baby bij zijn handen en polsjes pakt, buigt het hoofdje en wil hij rechtop gaan zitten. Het maakt de baby nieuwsgierig en helpt bij de ontwikkeling van de motoriek en mogelijkheden van de armen en handen. Signalen bij een actieve Hands Pulling:
  • Moeite met de motoriek van de arm
  • Moeite met fijnmotorische activiteiten en aversie tegen schrijven
  • Vertraagde ontwikkeling wat betreft spraak en communicatieve vaardigheden
  • Moeite met sociale vaardigheden, het aangeven van grenzen en balans vinden tussen geven en nemen
Foto
BABKIN PALMOMENTAL REFLEX

De baby opent zijn mond als zijn handje gestimuleerd wordt. Deze reflex is de basis voor het zuigen, bijten, kauwen, slikken en de oog-mond coördinatie. Tevens ontwikkelt de baby hiermee zijn spraak, expressie en communicatieve vaardigheden. Signalen bij een actieve Babkin:
  • ​Spanning die zich uit in het ballen van de vuisten
  • Stotteren en andere spraakproblemen
  • Opvallende mondmotoriek of juist weinig expressie in het gezicht
  • Spanning in de kaken
  • Mond en tong bewegen overmatig bij tekenen, schrijven of andere fijnmotorische activiteiten.
  • Nagelbijten, kauwen op de pen of op kleding
  • Dingen in de mond blijven stoppen
  • Te veel tussendoortjes eten of snaaien
Foto
LEG CROSS FLEXION EXTENSION REFLEX

Als de ene voet een prikkel krijgt, wordt het tegenovergestelde been opgetrokken en daarna weer gestrekt. Signalen bij een actieve Leg Cross Flexion Extension:
  • ​​Hyperactiviteit
  • Problemen met houding
  • Moeite met het doorkruisen van de middellijn
  • Richtingsmoeilijkheden
  • Gebrek aan stabiliteit
  • Inefficiënte bewegingspatronen
Foto
AUTOMATIC GAIT BY THOMAS

Direct na de geboorte wordt getest of de baby loopbewegingen maakt op een ondergrond als zijn hoofdje voorover buigt. Deze reflex zorgt ervoor dat we stevig leren voorwaarts, achterwaarts en zijwaarts te lopen en balans te houden. De reflex helpt ook ons visueel perspectief te ontwikkelen en bereid ons brein voor op het leren. Signalen bij een onvoldoende ontwikkelde Automatic Gait:
  • Moeite met leren
  • Moeite met communicatie
  • ADHD/ADD
  • Moeite met evenwicht
  • Moeite met ruimte
  • Moeite met studievaardigheden
  • Moeite met lateralisatie (ontwikkelen van een dominante rechter of linkerhersenhelft)
Foto
MORO EMBRACE REFLEX 

Deze schrikreflex zal een baby zijn ogen, armen en benen wijd doen openen om zichzelf daarna juist te klein maken, te huilen en getroost te willen worden. Deze reflex zorgt voor de eerste ademhaling na de geboorte, activeert het sympathisch zenuwstelsel en maakt alert op gevaar. Een cruciale reflex voor een mens om zich veilig te weten. Veel hooggevoelige mensen hebben daarom baat bij integratie van deze reflex. Signalen bij een actieve Moro:
  • Overmatig angstig, alertheid op prikkels en reageren hierop
  • Snel in de verdediging of aanval gaan
  • Weinig vertrouwen hebben
  • Overgevoeligheid voor licht, geluid, aanraking of geur
  • Moeite met evenwichtsorgaan en balans houden
  • Bang om risico te nemen en fouten te maken
  • Moeite met de houdingsreflexen
  • Zwak immuunsysteem of last van eczeem en allergieën 
Foto
BAUER CRAWLING REFLEX

Leg je hand onder het voetje van een pasgeborene in buikligging en de baby zal zich af willen zetten en dus spontaan kruipbewegingen maken. Deze reflex is actief tijdens een natuurlijke geboorte, activeert de hersenbalk en de lateralisatie en zo ook het samenwerken van de hersenhelften. Kruipen is een veelbetekenende fase in de ontwikkeling. Signalen van een onvoldoende geïntegreerde Bauer Crawling:
  • Vertraagde ontwikkeling van het draaien, kruipen en lopen of het kruipen wordt (zo goed als) overgeslagen
  • Leerproblemen, dyslexie, ADHD, ADD
  • Moeite met concentreren
  • Moeite met fijne en/of grove motoriek
  • Sociale uitdagingen
  • Hersenhelften werken niet goed samen
Maak een gratis website met Weebly